Breda University & Interreg: Toekomstleren via een ritueel

Je bekijkt nu Breda University & Interreg: Toekomstleren via een ritueel

Denken in 7 generaties met onderzoekers en ondernemers uit de circulaire economie

IKEA-oprichter Ingvar Kamprad gaf aan de huidige CEO Jesper Brodin voor hij overleed deze opdracht mee: ‘De toekomst van IKEA? Denk op lange termijn, tweehonderd jaar vooruit’. Hoe combineer je dergelijke vooruitziendheid met handelen op korte termijn?

Deze anekdote illustreert de vraag die we kregen om op 25/11/2022 aan de Breda University of Applied Sciences een rituele proeverij te begeleiden voor onderzoekers en ondernemers uit de circulaire economie.

Breda University of Applied Sciences, Centexbel and Interreg Vlaanderen-Nederland organiseerden een inspirerende conferentie voor bedrijven en academici uit de circulaire economie waarbij ‘Toekomstleren’ als belangrijke competentie centraal stond. Corporate Rituals bleek een geknipte partner om de deelnemers mee het centrale thema van deze conferentie te helpen ervaren: ‘Hoe kunnen bedrijven leren in het licht van een aantal van de grootste vraagstukken en uitdagingen van deze tijd?’

Bijdragen aan een betere wereld, ook voor alle leven dat na ons komt

Vanuit deze centrale vraag boden we deelnemers van de conferentie een rituele ervaring aan in het 7e generatiedenken. Het 7e generatie ritueel nodigt deelnemers uit om te reflecteren over: ‘Wat is jouw legacy?’ Vandaag leven we in tijden waarvan komende generaties zullen zeggen: welke van onze voorouders hielpen indertijd mee het verschil te maken? We hebben ons dan ook de vragen te stellen: ‘Hoe kunnen we bijdragen aan een betere wereld, ook voor alle leven dat na ons komt? Hoe willen wij binnen pakweg 150 jaar ‘als voorouder die leefde in dit cruciale tijdperk van verandering’ herinnerd worden?’

In het 7e generatie ritueel namen we wetenschappers en onderzoekers mee in ‘Deep Time’. We reisden naar de toekomstige generaties om vanuit die informatie onze legacy voor een nieuwe wereld te dromen en tot leven te wekken. Via een tijdsreis naar de ‘wereld van de 7e generatie’ zetten we de waan van de dag on hold en creëerden we een breder bewustzijn over hoe ons handelen vandaag impact heeft voorbij tijd en ruimte. Een rituele ruimte zorgt voor een ruimer begrip van tijd. We laten het kortetermijndenken dat ons klemzet los (de Aarde bestaat tenslotte al 4,5 miljard jaar).

”Het 7e generatieritueel was voor mij een hoogtepunt van de conferentie. Het was een goed begeleide, heel persoonlijke en indrukwekkende ervaring waar ik nog regelmatig aan terug denk. Het laat je je een onderdeel van de tijd voelen. Het voedt het gevoel van verantwoordelijkheid, stimuleert het nemen van actie en was tegelijkertijd een prachtig, stil moment in de tijd dat een diep gevoel van rust gaf.”

Prof.Dr. Lars Moratis
Chair in Management Education for Sustainability & Professor of Sustainable Business, Antwerp Management School & Breda University of Applied Sciences

Rituele ontmoeting met zij die na ons komen

Door de deelnemers mee te nemen naar de wereld van de 7e generatie na ons en een ontmoeting te ensceneren tussen hen en ‘wij als hun voorouders’, konden zij op een meer doorleefde manier  reflecteren over onze legacy voor de komende generaties, en hoe we voor hen goede voorouders kunnen zijn.We kwamen terug met motiverende beelden, nieuwe boodschappen en verhelderende inzichten over welke stappen we vandaag kunnen zetten opdat ook de komende generaties vruchten kunnen plukken van onze keuzes hier en nu. In een gesprek scherpten we onze eigen rol in transitie-uitdagingen aan en plantten zaadjes. Vanuit de ervaring van dit ritueel dromen we de gewenste wereld ‘into being’.

Je diepere purpose vinden door je te verbinden met je legacy

Onderzoekers en ondernemers ervaarden hoe een ruimer begrip van tijd ons opent voor nieuwe inzichten, bondgenoten en bronnen van kracht. Een textielondernemer (4e generatie uit een groot familiebedrijf) kon zich bijvoorbeeld vanuit het ritueel ook beter verbinden met zijn voorgaande generaties, en zijn taak zien voor de generaties die na hem kwamen.

Dankzij de belichaming via een ritueel kunnen deelnemers direct ervaren hoe alles met alles samenhangt, ook doorheen tijd en ruimte. Bijgevolg creëert het 7e generatiedenken meer eigenaarschap op het ‘waarom’ van wat we moeten doen. Dit vergroot het ‘can do-gevoel’. Dit is van onschatbare waarde in ESG vraagstukken en bij de uitdagingen van deze tijd.